– Várunk szeretettel mindenkit, akiknek a család és munka összeegyeztetésében tanácsadásra, mentorálásra van szüksége… A hallgatóságunkban a társadalom több szférája képviseltetik; őket is szeretettel várjuk. Kérjük, hogy amilyen módon tudnak, csatlakozzanak az ügyhöz, hiszen a közeljövőben megkeressük a munkahelyeket, társszervezeteket együttműködési javaslatokkal – jelezte Ujvárosy Andrásné, a Magyar Vöröskereszt Hajdú-Bihar Megyei Területi Szervezetének igazgatója, a „Vöröskereszt a NŐKÉRT Hajdú-Bihar megyében” című EFOP-1.2.9-17-2017-00021 projekt szakmai vezetője a projektnyitó rendezvényen, amelyet konzorciumi partnerével a Hajdúböszörményi Polgármesteri Hivatallal tartott meg 2018. május 14-én Hajdúböszörményben.
A célcsoportba olyan aktív korú nők tartoznak, akiknek a fent jelzett helyzet; magánélet és munka összeegyeztetése hátrányosan érint; pályakezdők, kisgyermeküket nevelő édesanyák, fogyatékkal élő gyermeket vagy tartós beteg hozzátartozót ápolók. Ám nem húznak határt a nemnél a pályázat megvalósítói, hiszen férfiak is kerülhetnek ebbe a helyzetbe; olyan édesapák, akik egyedül nevelik gyermekeiket, esetleg tartós beteget ápolnak – tudták meg a jelenlévők a szakmai vezető beszámolójából. Természetesen a „másik oldal”, a foglalkoztatók szférája is célcsoport, hiszen a kettő között építenek hidat a projekttel. Azért teszik, hogy a nők, s a felsorolt értékes családi szerepeket betöltő emberek kerüljenek be a munka világába, vagy minél előbb visszakerüljenek ebbe az aktivitásba, nőjön önbecsülésük, az önmegvalósítás, a munka ne kerüljön konfliktusba a családdal. A kiírók hosszú távú célja a családi összetartozás erősítése és a gyermekvállalási kedv növelése – ismertette a szakmai vezető. Megjegyezte, hogy mindezek a törekvések és feladatok közel állnak a Vöröskereszthez, hiszen hétköznap is segítő feladatokat látnak el munkatársai és önkéntesei (és rendszeresen kell olyan családosokon, nagycsaládosokon segíteni, akiknek azért nehéz elhelyezkedniük, mert gyermeket nevelnek vagy beteget ápolnak).
– Civil szervezetként az anyagiak hiánya miatt kellett újra és újra megtorpannunk ebben a szolgálatban, ám ezen segít átlendülni a Nők a családban és a munkahelyek című EFOP-1.2.9-17 felhívás, amelyre pályázott a Magyar Vöröskereszt Hajdú-Bihar Megyei Szervezete konzorciumi partnerével, a Hajdúböszörményi Polgármesteri Hivatallal. A projekt összköltsége: 199 999 587 forint – mondta.
A célcsoport nem csak társadalmilag, hanem földrajzilag is tágul: a Hajdúböszörmény településrészein élők mellett a Debrecenben és Balmazújvárosban érintett hátrányos helyzetűek, s végül a megye lakossága is bevonódik egyes szolgáltatásokba, programokba.
Termékeny együttműködés
– Mit tehet az önkormányzat? A Hajdúböszörményi Önkormányzat évek óta egy sor területen együttműködik a Vöröskereszttel. A napokban kapta meg a vöröskeresztes bázisiskola címet a helyi Bocskai Általános Iskola – hangsúlyozta Kiss Attila polgármester. Mint elmondta, a városnak több hagyományos rendezvényét a Magyar Vöröskereszt Hajdúböszörmény Területi Szervezete indította útjára, például, a Virágos Intézmény akciót is, amelyet közösen szerveznek. – Ha nem lenne ez a szoros együttműködés, szegényebb lenne Hajdúböszörmény és tán a Vöröskereszt is – fűzte hozzá. Megjegyezte, hogy egy önkormányzat akkor tud segíteni, ha a kormányzati háttér biztos. – Egy anyának nagyon nehéz visszatérni a kisgyermekkel töltött évek után a munka világába, különösen annak, aki több gyermeket szül, s akár 9 éve is kiesik. Ebben segíteni kell – hangsúlyozta.
Nincsenek egyforma helyzetben a nők sem, azoknak több segítségre van szükségük, akik hátrányos helyzetűek – jegyezte meg Pajna Zoltán, a Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlés elnöke. Köszöntőjében jelezte, hogy fontos megőrizni a hagyományos családmodellt, hiszen a család szempontjából rendkívül meghatározó szerep hárul a nőkre, de ugyanakkor a társadalom többi területén is fontosak a hölgyek; a munkahelyeken is szükség van rájuk.
Segíteni minden módon
Hajdú-Bihar megyében Hajdúböszörmény nyerte meg először a Humanitárius Település címet, s most 2018-ban megerősítették az elismerő nevet – hangsúlyozta Koláné Dr. Markó Judit, Hajdúböszörmény város jegyzője, a konzorcium vezetője. Korábban, 2005-ben és 2014-ben is elismerték a Polgármesteri Hivatalt a Vöröskereszt világnapján támogatóként és együttműködő partnerként. A hivatalban aktív Vöröskeresztes Alapszervezet is működik – mondta el, majd ismertette, hogy mint konzorciumi partner, helyet adtak a projekt
fő helyszínének Hajdúböszörményben, a Rákóczi utcai épületben. Együttműködnek a munkahelyek és munkáltatók érzékenyítésében, a nők vidékfejlesztésben, gazdaságfejlődésben való szerepének népszerűsítésében, az atipikus foglalkoztatások ismertetésében. Foglalkoztatási kerekasztalt szerveznek, a helyi szervezetek, a szakmai, vállalkozói, civil szférának a témában.
„Vagy” helyett „és”: Család és KarrierPONT
Hogyan segítenek az ügyfeleknek? – egyénileg tanácsadással, mentorálással. Áltános szinten is hatnak: népszerűsítik az atipikis foglalkoztatási formákat, a részmunkaidőt, a távmunkát és egyéb lehetőségeket, tesznek azért, hogy a nők társadalmi szerepét bebetonozó sztereotípiákat lebontsák – tudtuk meg Ujvárosy Andrásné előadásából. A Vöröskereszt és partnere 2018. január 1-én megkezdte az előkészületeket. Hamarosan megnyílik a program középpontjában álló helyszín, a Család és KarrierPONT.
– Szándékunk, hogy a célcsoportba tartozó nőket munkához juttassuk, vagy ennek esélyét növeljük. Legfontosabb a közös koncepció a munkearőpiacra visszatérők és a munkáltatók szférája között – mondta Fazekasné Farkas Ibolya, a Vöröskereszt területi vezetője a Család és KarrierPONT vezetője. Mint kifejtette, mind a két célcsoportnak készülnek programokkal. A nőkkel, anyákkal, gyermeküket egyedül nevelő férfiakkal, családtagjaikat ápoló emberekkel személyesen felveszik a kapcsolatot, majd igényfelmérés után a szükséges szolgáltatást megszervezik; tanácsadást, képzést, tréninget. Pszichológusokat, mentálhigiénés szakembereket is bevonnak a munkába. Munkáltatókkal lépnek kapcsolatba, fórumokat, műhelymunkákat szerveznek szemléletformálás és érzékenyítés céljából. A hiányszakmákat is felmérik, hogy képzéseket szervezzenek rá. A Központ helyszíne jól megközelíthető, az az épület, amelyben a Vöröskereszt területi szervezete is működik. Két új helyiséget kaptak a célra az önkormányzatnak köszönhetően. Egyiket az ügyfélfogadásra, másikat a gyermeksaroknak, ahol felügyelet mellet hagyhatja az édesanya a gyermekét, míg a szolgáltatást igénybe veszi. S az itt töltött idő alatt használhatja a szervezet teakonyháját, hogy meg tudja etetni a gyermeket – ismertette a szakmai vezető. Elmondta, hogy a Család és Karrierközpont a neki megfelelő országos és regionális központ részeként működik, melyekkel tudásmegosztó online felületen tartja a kapcsolatot.
Család és KarrierPONT a Facebookon